volg ons op sociale media

Public Relations

Bij Public Relations (PR) gaat het om het beïnvloeden en onderhouden van de relatie die de organisatie heeft met publieke groepen, met als doel: een positief imago. Zowel intern als extern. Het beïnvloeden van de relatie kan bijvoorbeeld door actief te bellen, af te spreken, te twitteren, etc – met journalisten, opinieleiders, vooraanstaande personen binnen bepaalde groepen. Of door belangenorganisaties uit te nodigen, evenementen te organiseren voor bijvoorbeeld een partij waarmee wordt samengewerkt en/of simpel door cadeautjes uit te delen of te borrelen. Via eigen middelen: bellen, real life contact, social media, persberichten. Via branded content. Maar hopelijk ook via niet-eigen middelen, want het is helemaal mooi als er positieve pers ontstaat: dat journalisten positief schrijven, dat er sprake is van positieve (mond-op-mond-)reclame, gemaakt door derden. De wat grotere PR-afdelingen doen dan ook aan imago- en mediaonderzoek, zodat men het effect van het PR-werk intern kan laten zien en hierop kan inspelen.