volg ons op sociale media

TERUGBLIK: Hoe beïnvloed je met communicatie een gezonde leefstijl?

Op de langste dag van het jaar waren we met een intiem gezelschap leden bij een bijeenkomst over ‘Hoe beïnvloed je met communicatie een gezonde leefstijl’. Locatie: De Wijde Blik in de Amsterdamse Zocherstraat. Gezonder leven en eten gaan hand in hand: Deze doelen staan bij velen van ons op het lijstje van goede voornemens “Als we de balans opmaken moeten we concluderen dat het ons niet altijd lukt om een gezonde leefstijl in praktijk te brengen. Identificatie met de referentgroep is belangrijk bij de invloed van normen”, vertelt gastspreker Saar Mollen, assistent professor Communicatiewetenschappen bij de Universiteit van Amsterdam.

 

Van ‘een verantwoorde, eigen keuze maken’ is niet altijd sprake, want een omgeving vol verkeerde verleidingen stimuleert juist het maken van de verkeerde keuze. Daarom serveren wij deze avond bij wijze van het ‘goede voorbeeld geven’, tal van gezonde tussendoortjes: variërend van snoeptomaatjes, volkorenkrackers met geitekaas, biologische groentechips tot verfrissende smoothies.

 

Adaptatie
Tijdens de discussie blijkt dat wat prioriteit heeft, is een ongezonde keuze moeilijker maken. We gaan allemaal het liefst voor gemak. Als je moeite moet doen om iets ongezonds te vinden en het gezonde is gemakkelijk beschikbaar, dan is dat je eerste keuze. Hoe prettig zou het zijn om deze obstakels te kunnen parkeren? En om zo bewust en gezond mogelijk te leven? Volgens Saar Mollen hebben wij dikwijls de neiging om ons gedrag aan te passen aan dat van anderen in onze sociale omgeving en dit doen wij doorgaans met goede reden. Andermans gedrag voorziet ons namelijk van sociaal bewijs. Wij redeneren dat wanneer anderen iets doen, dit wel juist zal zijn. Ons handelen is geen individuele keuze, maar komt juist voort uit kopieergedrag

 

Herkenning
Tijdens een powerpointpresentatie toonde Saar Mollen aan dat diegenen die de minderheidsnorm te zien kregen m.b.t. studenten (hoge identificatie, minder toename in fruitconsumptie hadden dan degenen in de andere boodschapcondities (minderheid/ lage identificatie en meerderheid/ lage en hoge identificatie). • Degenen die de minderheidsnorm of meerderheidsnorm te zien kregen m.b.t. studenten (hoge identificatie) toonden niet een significant kleinere of grotere toename in fruitconsumptie dan degenen die geen normboodschap te zien kregen (controleconditie) • Identificatie met de referentgroep (bijv. studenten, jonge moeders, etc.) is belangrijk bij de invloed van normen.

Reactie

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *