volg ons op sociale media

Onderzoek: de toekomst van communicatieprofessionals in Europa

Onderzoek legt huidige trends en toekomstige praktijken vast (doe mee!)

De European Public Relations Onderwijs en Research Association (EUPRERA) heeft haar jaarlijkse poll gelanceerd over de status en toekomst van de strategische communicatie. Communicatie professionals uit heel Europa worden uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête, die tot het einde van maart beschikbaar is op www.communicationmonitor.eu.

 

De European Communication Monitor wordt geleid door professoren van gerenommeerde universiteiten in het kader van de European Public Relations Onderwijs en Research Association (EUPRERA) samen met de European Association of Communication Bestuur (EACD). Deze wordt ondersteund door Prime Research International, een wereldwijde leider in communicatieonderzoek.

De Europese Communicatie Monitor, nu in zijn tiende jaar, adresseert zeer besproken onderwerpen zoals de uitdagingen van ‘big data’ voor communicators en de relevantie van algoritmes en geautomatiseerde PR. Daarnaast richt het onderzoek zich op nieuwe manieren om het topmanagement en ander personeel in te schakelen, zoals betrokkenheid van belanghebbenden, de rol van sociale media beïnvloeders als ook sociale media vaardigheden en managenement competenties.  Daarbij indentificeert het  kenmerken van uitstekende communicatie afdelingen en laat het overeenkomsten versus verschillen zien in heel Europa. Dit maakt de resultaten voor iedereen in het veld belangrijk op basis van land-tot-land vergelijkingen en benchmarks van verschillende soorten organisaties (privé- en joint-stock bedrijven, non-profit, overheid, agentschappen, enzovoort).

De deelnemers kunnen deze én vele andere onderwerpen beantwoorden en hun ervaringen delen om een beknopt beeld op te bouwen van de groeiende discipline. Iedere deelnemer ontvangt een volledig verslag van de resultaten en doet mee in een verloting van één van de vijf stijlvolle Alcatel One Touch horloges – compatibel met Apple en Android smartphones.

De jaarlijkse European Communication Monitor is het grootste empirisch onderzoek wereldwijd in communicatiemanagement en public relations, met (in 2015) meer dan 2250 deelnemers uit 41 landen. De studie wordt uitgevoerd voor wetenschappelijke doeleinden. De deelnemers blijven anoniem. Begin juli 2016 worden de resultaten gepresenteerd op de Europese Communications Top in Brussel en daarna gedeeld op conferenties over de hele wereld.

Contact in Nederland

Dr. Piet Verhoeven
University of Amsterdam
E: P.Verhoeven@uva.nl

Meedoen

Communicatie professionals uit heel Europa worden uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête, die tot het einde van maart beschikbaar is op www.communicationmonitor.eu.

Reactie

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *